Tota persona que treballi o hagi treballat en el territori espanyol té, per obligació, un núm. assignat en el sistema de la SS, al qual ha d’estar afiliat.
Aquest número és un identificador únic (igual que el nostre document nacional d’identitat), que ens permet accedir a les prestacions i serveis de l’administració relacionats amb l’INSS (sanitat, prestacions i ocupació).
En aquest article t’expliquem què és l’afiliació i com sol·licitar o aconseguir un duplicat d’aquest document tan important.
Taula de Continguts
Núm. d’afiliació a la TGSS
Quan parlem de donar-se d’alta en la seguretat social (afiliar-se), ens referim a l’acord administratiu que duu a terme un individu amb la TGSS mitjançant el qual, aquesta última, reconeix que aquesta persona física està inscrita en el sistema públic de la SS, i normalment es produeix quan s’inicia una activitat, en una primera ocupació, ja sigui per compte propi o aliè.
Qualsevol persona que desenvolupi una activitat laboral que determini la seva inclusió com a afiliat, haurà de sol·licitar un núm. d’afiliació (el que tots coneixem amb el número de la seguretat social).
El procés d’afiliació té aquestes característiques:
- Es tracta d’un tràmit obligatori per a disposar dels drets i obligacions en el sistema públic.
- Independentment de règim en el qual ens inscrivim, es tracta d’un procés únic per a tots ells.
- L’afiliació en la Seguretat Social dura tota la vida.
- És una gestió exclusiva
El número de la seguretat social assignat és únic per a cada ciutadà, i l’identifica enfront d’aquesta per a qualsevol tràmit, des d’ajudes i subsidis, fins a prestacions com pot ser la pensió.
Format del Número de la Seguretat Social
Com hem dit, aquest identificador de 9 dígits, hem de tenir-lo assignat abans de la inscripció i alta al procés d’afiliació.
És imprescindible per a infinitat de tràmits relacionats amb prestacions, (si pretenem rebre, per exemple una pensió), però també és la base de qualsevol procés o petició que duguem a terme amb l’INEM relacionat amb processos d’ocupació i, per descomptat, recepció de subsidis, com apuntar-se a l’atur.
S’emmagatzemarà en la base de dades de l’administració pública al nostre nom i cognoms, juntament amb el D.N.I., utilitzant-se com a identificador al llarg de la vida del treballador.
Formes de donar-nos d’Alta en la Seguretat Social
Existeixen 3 formes habituals d’afiliar-nos al sistema:
1. Per l’empresa
Quan es treballa per compte d’altri, l’empresa que ens contracta ha de dur a terme la sol·licitud en el nostre nom, si es tracta de la nostra primera ocupació.
2. Pel propi treballador
Els treballadors autònoms o similars, (que treballen per compte propi), si no es troben donats d’alta, hauran de dur a terme el procés d’afiliació.
D’igual manera, aquells treballadors d’empreses que no estan obligades a procedir a donar d’alta als seus empleats en la SS, deuran que ser ells mateixos els que sol·licitin aquesta gestió.
3. Sol·licitud d’ofici
En determinats casos, serà la pròpia administració la que actuarà d’ofici, normalment quan una inspecció de treball o assimilat detecta algun tipus d’infracció o anomalia en l’afiliació d’empresaris o treballadors, portant associades, a més, les corresponents multes i sancions.
L’esmentat anteriorment model TA.1 ha de fer-se arribar a la corresponent Adreça provincial de la TGSS de la província en la qual l’empresari (empresa o autònom) registri el domicili social de l’empresa,
Recordem que, abans de poder accedir a qualsevol prestació de servei per part de la SS és imprescindible estar afiliat.
Sol·licitar la Targeta Sanitària
Aquesta targeta és el document que ens identifica de cara a l’INSS i els serveis socials, perquè aquesta targeta sanitària individual s’utilitza perquè ens reconeguin la nostra condició d’afiliats, per a poder accedir als avantatges i prestacions de l’estat.
En la targeta figuren les dades com el C.I.P. (codi d’identificació personal), el nostre núm. d’afiliació, noms i cognoms, estat actual i nivell de cobertura.
En la part posterior disposa d’una banda magnètica per a facilitar consultes sobre tractaments, receptes, etc… pel que és més que un simple document.
Com saber el número de la seguretat social
En la targeta sanitària
Targeta sanitariaParece de sentit comú, però més fàcil és mirar en la pròpia targeta sanitària ja que, en la part posterior, veuràs un número precedit de les lletres SS, i aquest número, normalment, comença amb 2 dígits que identifiquen la província, una xifra de 8 dígits (en lletra cursiva) i, per a finalitzar, 2 números (els dígits de control).
Encara així, cal tenir en compte que, cada comunitat autònoma, disposa de la seva pròpia versió de targeta, per la qual cosa és possible que variï la posició o format.
En la nostra nòmina o contracte
La forma més senzilla (si ja treballem o hem treballat), és fent un cop d’ull a qualsevol dels nostres contractes de treball o nòmina ja que, com hem dit, és una dada identificadora essencial en tot document laboral.
En una oficina de la SS
També es pot demanar en qualsevol punt de l’administració espanyola, a través d’un funcionari que consulti aquesta dada en el sistema online, prèvia presentació del nostre DNI.
En la web oficial de l’INSS
També podem accedir a aquesta informació des de la pròpia pàgina web de la TGSS, accedint al servei de “Duplicat de document d’afiliació”.
Per a identificar-nos en aquest servei, com ja ocorria amb la sol·licitud de la vida laboral, disposem de diverses opcions:
- Duplicat de la targeta per SMS si, com hem dit en anteriors ocasions, la Tresoreria General ja disposa del nostre número de mòbil. Realitzarem la petició i haurem de rebre un codi mitjançant SMS per a poder consultar, descarregar o imprimir aquest document, en el qual figura la nostra informació d’afiliació i, per descomptat, el nostre núm. de la Seguretat Social.
- Sistema de cl@ve permanent (usuari/contrasenya), que ens permetrà veure aquest document a l’instant.
- Mitjançant certificat digital, que hem de tenir instal·lat en el nostre ordinador, ens donarà accedeixo immediat al duplicat.
- De manera presencial, també es pot personar en qualsevol oficina de l’administració o INSS, per al que com haurem de sol·licitar cita prèvia en la seguretat social, o bé amb una anomenada al telèfon 901 502 050, i recordant portar el nostre DNI per a identificar-nos enfront del funcionari que ens atengui.
Com saber el meu número de la seguretat social
Necessites el teu número de la seguretat social, però no recordes quin és? Primer de tot has de saber que el número de la seguretat social és un codi numèric que se’ns assigna i que es manté invariable al llarg de tota la nostra vida, és a dir, que no canvia mai.
Si ets una persona organitzada que guarda tota la paperassa oficial, la podràs trobar fàcilment al document que et va lliurar la Tresoreria de la Seguretat Social quan t’hi vas afiliar.
Sinó, hi ha diverses maneres de recuperar-ho:
Consulta’l en una nòmina
Si tens a mà una nòmina actual o antiga, el podràs localitzar a l’apartat que recull les teves dades identificatives.
Demana un duplicat del document d’afiliació
Pots fer el tràmit de manera presencial, anant a una oficina de la Tresoreria de la Seguretat Social, o en línia.
Per fer-ho a través d’Internet segueix els passos següents: Vés a la pàgina web de la seu electrònica de la Seguretat Social. Busca l’apartat «Ciutadans» i fes clic a «Informes i Certificats«… Seleccioneu «Duplicat de document d’afiliació».
Un cop aquí, tens 4 maneres d’obtenir el número de la Seguretat Social:
- Via SMS: Només podràs utilitzar aquest mètode si has donat el teu número de telèfon mòbil a la Tresoreria de la Seguretat Social. Si ho has fet, només necessitaràs uns minuts per acabar el tràmit. Un cop omplis tots els camps del formulari rebràs un codi al teu mòbil. Introdueix-ho a la pàgina web i ja podràs veure el teu informe.
- Cl@ve PIN: es tracta d’un sistema d’identificació que serveix per poder fer tràmits en línia de manera senzilla. Per poder utilitzar el teu Cl@ve PIN has de registrar-te de manera presencial o via SMS, pots informar-te sobre com fer-ho aquí.
- Usuari i contrasenya: per utilitzar aquesta via t’has de registrar a la pàgina web de la seu electrònica de la Seguretat Social. Un cop ho facis podràs accedir a multitud de tràmits de la Tresoreria amb el teu usuari i contrasenya.
- Certificat digital: és molt útil, ja que permet fer molts tipus de tràmits per Internet però és una mica més difícil d’obtenir. Per aconseguir-ho heu d’acreditar la vostra identitat en una Oficina de Registre o disposar d’un lector de targetes per a l’ordinador que permeti llegir el vostre DNI.